• Pakalpojumi
  • Blogs
  • Par mani
  • Kontakti

Lietotāja instrukcija – kas lācītim vēderā?

25. novembris, 2020 pl. 16:39, Nav komentāru

Šoreiz par lietotāja instrukcijas vai rokasgrāmatas sagatavošanu. Tas ir viens no dokumentiem, kas jāsagatavo ražotājam kā to paredz ES normatīvi CE marķējuma jomā. Turpmākais pamatā ir balstīts mašīniekārtu prasību kontekstā un attiecināms gan sērijveida ražošanā esošām mašīnām, gan individuāliem projektiem. Tāpat minētie principi var tikt piemēroti arī uz citiem produktiem, jo pamatprincipi lietotāja instrukcijas sagatavošanā ir līdzīgi.


Produkta izstrādes procesā, instrukcija ir viens no pēdējiem dokumentiem ko sagatavo. Biežākie šķēršļi instrukcijas sagatavošanai ir laika trūkums projektam tuvojoties beigām vai arī nav skaidrības ko tieši rakstīt, kādu informāciju tajā likt. Līdz ar to lietotāju instrukcijas tiek sagatavotas nepilnīgas ar skopu aprakstu un ļoti vispārīgu informāciju. Kvalitatīva instrukcija var preventīvi pasargāt izgatavotāja intereses no nepatīkamām situācijām saistībā ar lietošanas drošību un garantijas remontu veikšanu. Tikpat nozīmīga tā ir pasūtītājam. Dažkārt no pasūtītāja puses lietotāja instrukcija ir tikai formāls ķeksītis piegādes kritērijos un ekspluatācijas laikā tā vispār netiek izmantota vai pat tā ir pazaudēta. Tā notiek ja instrukcija ir nekvalitatīva un reāli nav izmantojama. Bet ja tā ir kvalitatīva, bet netiek izmantota, tad pasūtītājs neaizdomājas par to, ka lietotāja instrukcija var būt noderīga ilgtermiņā darba drošības instruktāžā, iekārtu apkopēs, remonta veikšanai vai montāžai/demontāžai un garantijas nodrošināšanai.

Sagatavojot instrukciju jāņem vērā, ka instrukcijas lasītājs ar jūsu mašīnu/iekārtu vēl nekad nav saskāries. Tāpēc gatavojot instrukciju iesaku uz to skatīties no sekojošiem skatpunktiem:

  1. Pasūtītājs. Ja lietotāja instrukcija ir profesionāli un kvalitatīvi sagatavota, ko viegli uztvert un izmantot, pasūtītājs to varēs izmantot darba drošības instruktāžai un/vai apmācībai darbā ar mašīnu, netērējot laiku atsevišķu drošības instrukciju sagatavošanā. Sarežģītāku mašīnu un iekārtu gadījumā tā var kalpot arī kā iekšējais dokuments apkopes un remontu veikšanai.
  2. Gala lietotājs. Kurš ir reālais gala lietotājs? ne vienmēr pasūtītājs būs gala lietotājs (uzņēmums iegādājas darba aprīkojumu ar kuru strādās tās darbinieks). Gala lietotāji var būt arī vairāki ar atšķirīgiem mērķiem un uzdevumiem. Piemēram – ikdienas operators un servisa/apkopes meistars. Katram no viņiem ir cita veida mijiedarbība ar mašīnu. Līdz ar to instrukcijas saturam jābūt piemērotam katram gala lietotājam.
  3. Izgatavotājs, ražotājs. Instrukcijai jānorāda uz visiem būtiskiem drošības aspektiem un pareizu ekspluatāciju, kas jāņem vērā visā mašīnas dzīves ciklā un kas skar darba drošību un garantijas nosacījumus. Tādējādi pasūtītājs nevarēs vērsties pret izgatavotāju, ja nebūs ievērojis instrukcijas norādījumus.
  4. Trešās puses skatījums. Ja mašīnu vērtēs neatkarīga trešā puse (sertifikācijas institūcija tirgus uzraudzība vai pasūtītāja audits - kvalitātes kontrole), tad lietotāja instrukcija ir viens no dokumentiem, kas noteikti nonāks viņu rokās. Kvalitatīva, profesionāli un viegli uztverama instrukcija ne tikai palīdzēs saprast mašīnas darbību un nepieciešamos drošības pasākumus, bet norāda arī uz izgatavotāja profesionālu pieeju un attieksmi.

Instrukcijas galvenais kvalitātes kritērijs ir saturs. Protams tā veidošana ir atkarīga no mašīnas sarežģītības, bet galvenie princips ir skaidra valoda, vizuāli piemēri un skaidrojumi, kas papildina tekstu un otrādi. Tekstā cik iespējams saglabāt vienkāršību, bet tas nenozīmē skopu informācijas apjomu. Instrukcijas apjoms veidojas atkarībā no mašīnas sarežģītības, tās paredzētās izmantošanas un dzīves cikla. Ja mašīna ir vienkārša un tai nav nepieciešams īpaša uzstādīšana un sagatavošana (plug and play tipa iekārtas), tad instrukcijā galvenais uzsvars būs uz tās drošu, pareizu lietošanu un iespējams utilizāciju. Bet ja tā ir industriāla mašīna, kurai nepieciešama uzstādīšana, iestatīšana, izmēģināšanas un  paredzētas arī periodiskas apkopes, tad arī instrukcijā jābūt aprakstītām šīm darbībām, brīdinājumiem un drošības pasākumiem.

Kur iegūt informāciju kvalitatīvai instrukcijai?

Instrukcijas satura minimumu nosaka katram produktam saistošais normatīvais akts (Direktīva par mašīnām 2006/42/EK) un kāds no saskaņotajiem standartiem. Nozīmīga informācija par apdraudējumu var tikt iegūta no mašīnas riska novērtējuma, ko veic mašīnas projektēšanas un izstrādes procesā. Veicot riska novērtējuma mēs iegūstam informāciju gan par apdraudējumiem, kas tiek novērsti, gan paliekošo risku ko rada mašīna, kā arī informāciju par piemērojamiem saskaņotajiem standartiem. Kā arī riska novērtējuma laikā mēs iegūstam informāciju par apdraudējumu veidiem ar kuriem sastapsies lietotājs, attiecīgi instrukcijā iekļaujam brīdinājumu par šiem apdraudējumiem.

Informācijas avoti instrukcijas satura veidošanai:
  1. Projektēšanas dokumentācija, apraksts, skaidrojumi, attēli.
  2. Mašīnas/iekārtas risku novērtējums.
  3. Instrukcijas saturs, Direktīva par mašīnām 2006/42/EK punkts, I Pielikums p.1.7.4.
  4. Saskaņotais standarts EN ISO 12100  p.7.
  5. Citi saskaņotie standarti, ja piemērojami.
  6. Saskaņotais standarts EN ISO 20607:2019 Safety of machinery - Instruction handbook - General drafting principles.

Mašīnu direktīva attiecas arī uz daļēji pabeigtām vai nepabeigtām mašīnām, tā nosaka, ka nepabeigtām iekārtām, daļēji komplektētām mašīnām ir jāsagatavo montāžas instrukcija. Montāžas instrukciju sagatavošanas principi ir līdzīgi pabeigtas mašīnas sagatavošanai, bet ar uzsvaru uz drošības pasākumiem mašīnas montāžā.

Instrukcijai jābūt tās valsts valodā kurā mašīna tiks piegādāta un ekspluatēta.  Tas nozīmē, ja mašīnu vai iekārtu piegādājiet uz vairākām ES valstīm, tad jānodrošina attiecīgi tulkojumi. Nav noteikts vai tulkojumi ir vienas instrukcijas sastāvdaļa vai katrā valodā ir sava atsevišķa instrukcija.

Nobeigumā neiesaku kopēt instrukcijas saturu no citu līdzīgu mašīnu instrukcijām, jo līdzība var būt tikai virspusēja. Instrukcijas būtība ir brīdināt par konkrētās mašīnas riskiem, sniegt norādes, kā droši vadīt mašīnas darbību utt, kas izriet tikai no konkrētās mašīnas aspektiem un nevis no tai līdzīgās iekārtas.

Nav komentāru

Komentēt







Jaunākie ieraksti

  • Tehniskā dokumentācija
    11. nov. 2021
  • Lietotāja instrukcija – kas lācītim vēderā?
    25. nov. 2020
  • Svarīgākais mašīnbūves standarts EN ISO 12100:2010
    17. aug. 2020
  • Kādu aprīkojumu ietver normatīvie akti par mašīnu drošību?
    8. jūn. 2020
  • Kam jāveic atbilstības novērtēšana?
    13. mai. 2020
  • 6 soļi, kā izvairīties no papildus izmaksām produkta izstrādē
    16. apr. 2020
  • Kāds ir kvalitatīvs produkts?
    9. apr. 2020
Veidots ar Mozello - labo mājas lapu ģeneratoru.